Sport in Tilburg
»
»

5 uitdagende oefeningen voor op het ijs!

5 uitdagende oefeningen voor op het ijs!

Het schaatsseizoen is volop aan de gang. Op onze 400-meterbaan kun je natuurlijk eindeloos rondjes schaatsen. Maar wil je eens een keer wat anders doen en de show stelen op de Ireen Wüst IJsbaan? Lees dan snel verder en ontdek welke oefeningen je op het ijs kunt maken.  Met deze oefeningen maak je waarschijnlijk ook vette indruk op je schaatsdate. Wij zien graag het resultaat van jullie oefeningen op het ijs. Ennuh… oefening baart kunst!

1. Pootje over
Dit is een techniek die veel oefening en doorzettingsvermogen vraagt. Met pootje over schaats je soepel door een bocht heen. Deze techniek voer je uit door de ene voet links (of rechts - dat hangt af van de kant die je op wilt) 'over' de andere te plaatsen en dan af te zetten. 

2. Remmen
Er zijn 2 verschillende manieren om veilig tot stilstand te komen bij het schaatsen. 
- De 'snowplow'. Dit is een manier voor 'beginners'. Het is een veilige en rustige manier om tot stilstand te komen. Met één been: draai je linker- of rechterbeen naar binnen, knik je enkel naar het ijs en rem met je schaats al schavend af.
- De 'ijshockey-rem'. Dit is een techniek waar enige ervaring voor nodig is en tijdens het oefenen ook wel eens fout kan gaan. Zet beide schaatsen dwars op de baan en rem af door ze in het ijs te drukken. Wanneer je dit goed onder de knie hebt krijg je het gave effect van opspattend ijs wanneer je remt. Oefen veel en verbaas iedereen met al dat opspattend ijs!

3. De pirouette
Een pirouette is een leuk, maar moeilijk trucje die je op het ijs kunt maken. Deze truc kan je het beste uitvoeren als je stilstaat. Om deze truc te doen moet je een aantal stappen volgen:
- Stap 1. Ga recht stilstaan op het ijs
- Stap 2. Houd je armen gestrekt naar links
- Stap 3. Zwaai nu heel hard je armen naar rechts, zodat je gaat draaien
- Stap 4. Blijf recht staan en leun niet naar voren (ander val je)
- Stap 5. Oefenen, oefenen en oefenen. Je wordt steeds beter en wie weet kun je zelfs verschillende variaties van de pirouette doen.

4. Achteruit schaatsen
- Stap 1. Ga recht op het ijs staan en zet je voeten op de grond, als een “A” of een “V” op z’n kop. Het is verstandig om eerst tegen een vriend of vriendin te oefenen. Zo kun je beter oefenen en hoef je je geen zorgen te maken dat je valt.
- Stap 2. Duw nu naar achter en maak de vorm van een ruit. Druk je benen naar buiten en trek ze daarna weer in. Zet je hielen samen om de ruit af te maken. Het is de bedoeling om deze vorm met je schaatsen te maken: <> 

Blijf wel altijd goed om je heen kijken en zo min mogelijk naar de grond, anders kun je tegen iemand aan botsen!

5. Vallen
Vallen hoort er nou eenmaal bij. Met deze tips laten we je zien hoe je het beste kunt vallen, zodat je de minste schade op loopt.  En je er het beste maar gewoon hard om kunt lachen! 
- Tip 1. Dreig je achterover te vallen? Maak jezelf dan zo klein mogelijk. Houd je kin op je borst, je handen van het ijs en je schaatsen zo laag mogelijk.
- Tip 2. Val je voorover? Houd je handen dan gebogen voor je borst om de val op te vangen. Doe dit nooit met gestrekte armen.
-Tip 3. Ben je gevallen en glijd je door? Waarschuw dan door te roepen naar de schaatsers om je heen. Houd je schaatsen zo laag mogelijk boven het ijs, zodat de kans kleiner is dat je er iemand mee verwondt.
-Tip 4. Hoe harder je schaatst, hoe harder je kunt vallen. Als je dreigt te vallen probeer dan zo snel mogelijk vaart te minderen door te remmen, volgens de tips hierboven.

meer over
Oud deelnemer Twan over Powerswim
5 redenen om de Wobble op te springen